Godzina Kodowania

Godzina Kodowania 2019

Co roku w grudniu w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej na całym świecie odbywają się szkolenia w ramach akcji Godzina Kodowania. W 2019 roku na całym świecie odbyło się ponad 140 tys. wydarzeń, w tym blisko 1500 w Polsce.

Czym jest Godzina Kodowania?

W ramach Godziny Kodowania odbywają się proste szkolenia, trwające zazwyczaj około godziny, przeznaczone dla osób, które nie miały do tej pory styczności z programowaniem. Ich głównym zadaniem jest zapoznanie ze sztuką programowania, pokazanie, że programowanie wcale nie jest czarną magią i czymś trudnym. Pokazują inny sposób myślenia o rzeczywistości, oraz to, że programowanie nie zawsze odbywa się w komputerze. Szereg aktywności może odbywać się przy pomocy alternatywnych metod edukacji, które pokazują tylko sposób myślenia podobny do sposoby myślenia programisty. Aktywności takie używając dedykowanych narzędzi i zadań pokazują jak należy zmienić sposób myślenia, by rozwiązać dane zadanie.

Godzina Kodowania 2019 1

Jak wygląda szkolenie w praktyce?

Szkolenia w ramach Godziny Kodowania mogą odbywać się zasadniczo na jeden z trzech sposobów: z instruktorem bez komputera lub z komputerem oraz elektroniczne bez instruktora. Mogą odbywać się w ramach różnych platform edukacyjnych, praktycznie w każdym miejscu i w dowolny sposób, na własnym urządzeniu uczestnika, w dogodnym dla niego czasie i miejscu.

Na potrzeby tego wpisu skoncentruję się na opcji kursu interaktywnego prowadzonego na jednej z wielu platform edukacyjnych biorących udział w wydarzeniu. Konkretnie będzie to główna platforma organizatora całej inicjatywy, czyli Code.Org, który na potrzeby Godziny Kodowania stworzył dedykowany serwis edukacyjny pod adresem HourOfCode.com. Serwis jest dostępny w wielu językach, choć należy zwrócić uwagę na jakość tych tłumaczeń. Tłumaczenia pozwalają swobodnie korzystać z platformy, ale występują błędy w tłumaczeniu, zazwyczaj są to tylko drobne literówki, nieprawidłowo wyświetlane polskie znaki diakrytyczne czy brakujące spacje, ale może zdarzyć się także jakiś poważniejszy błąd, który utrudni zrozumienie kodu. Dla przykładu w instrukcjach do kursu “potańcówka” występuje określenie “leniwiec” a w blokach kodu jest “leniwi”.

HourOfCode.com

Portal podzielony jest na kilka głównych części. Przede wszystkim część informacyjną oraz szkoleniową. W części informacyjnej organizatorzy dokładnie i szczegółowo tłumaczą czym jest inicjatywa, kiedy i dlaczego powstała, co ma na celu oraz jak można uczestniczyć zarówno jako organizator jak i osoba szkolona. Część szkoleniowa to zbiór tegorocznych i poprzednich kursów bazujących na prostych grach budowanych lub rozwijanych przez gracza. Tegoroczna inicjatywa to gra “Potańcówka”, gdzie osoba szkolona ma przy pomocy odpowiedniego kodu stworzyć układy taneczne dla grupy tancerzy-zwierzątek. Układy tworzymy godnie z instrukcją danego zadania, których w całym szkoleniu jest kilkanaście. Zadania zaczynają się najbardziej podstawowymi poleceniami, których poziom trudności i skomplikowania rośnie wraz z kończeniem kolejnych etapów szkolenia.

Certyfikat ukończenia Godziny Kodowania

Zadania skonstruowane są w teki sposób, aby częściowo nawiązywać do już posiadanego doświadczenia w danej grze oraz wprowadzać nowe zagadnienia. Nie można przegrać, bowiem nieumiejętne zastosowanie kodu powoduje tylko wywołanie informacji, że chyba to nie do końca jest tak jak być powinno, oraz potrzebę zmodyfikowania programu. Uzyskanie (w dowolny sposób) efektu zgodnego z poleceniem daje możliwość przejścia do następnego, trudniejszego zadania. Po wykonaniu wszystkich zadań gracz uzyskuje certyfikat ukończenia szkolenia.

Uczymy się programować

Większość aktywności edukacyjnych dostępnych w portalu bazuje na graficznym języku programowania Blockl.ly. Jest to język, w którym programujemy graficznie przy pomocy zdefiniowanych cegiełek kodu, dopasowując je do siebie w określony sposób. Cegiełki wybieramy i przenosimy z przybornika na pole programistyczne metodą przeciągnij i upuść (drag&drop).

Godzina Kodowania z Minecraft

Każde kolejne zadanie wprowadza utrudnienia do kodu. Zazwyczaj jest to najpierw utrudnienie, które powoduje, że gracz zaczyna być sfrustrowany. Musi powtarzać dany kawałek kodu coraz więcej razy, wreszcie gracz zaczyna się zastanawiać, czy można inaczej. Jest to trzecie albo czwarte powtórzenie danego kodu. Wtedy następuje przełom i gracz dowiaduje się o nowej cegiełce. Cegiełka ta pozwala zapętlić powtórzenia, albo nakazać powtórzenie wykonania danego kodu określoną ilość razy.

Każde wyzwanie, każda gra, składa się z kilkunastu zadań, ostatnim z nich zazwyczaj jest zabawa. Jest to możliwość wykorzystania zdobytych umiejętności i poznanych cegiełek w dowolny sposób. Na przykład w ubiegłorocznej grze Elsa i Anna z “Krainy Lodu” uczyły rysowania śnieżnych gwiazdek a w ostatniej grze można było zaszaleć i wykonać gwiazdkę lub gwiazdki zgodnie z własnym pomysłem. Jeszcze wcześniej po przeprowadzeniu Moany (Vaiany) i Maui do celu układaliśmy taniec Haka dla Kokosków.

Tylko Godzina?

Cała inicjatywa jest dedykowana do nauczenia kodowania w prosty i przysteępny sposób, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać portal do nauczania programowania także poza Tygodniem Edukacji Informatycznej. Wszystkie zadania z obecnego roku i wcześniejsze dostępne są cały czas. Dzieci zatem mogą w tej chwili wybrać z jakimi postaciami będą uczyć się kodowania, czy to Elsa z Krainy Lodu, Steve z Minecraft czy BB-8 z Gwiezdnych Wojen. Lekcje są proste, ale poziom trudności momentami rośnie zbyt szybko i trzeba chwilę się zastanowić, co i w jaki sposób należy w danym zadaniu wykonać. Czasami problemem jest błąd w tłumaczeniu, który utrudnia zakończenie szkolenia. Na przykład moja córka miała problem z zakończeniem ostatniego zadania w “potańcówce”, gdyż instrukcja nie wskazywała wystarczająco dokładnie co należy wykonać aby zakończyć ćwiczenie i otrzymać certyfikat. Ja sam miałem trudności w zrozumieniu tłumaczonej wskazówki i rozwiązanie znalazłem bardziej klikając przypadkowo w odpowiedni guzik.

Podsumowując, jak najbardziej warto skorzystać z tych prostych kursów kodowania. Można je potraktować na przykład jako wstęp do lekcji programowania w Scratch. Można je także wykorzystać jako proste gry, które nie tylko pozwolą dzieciom nie nudzić się po wykonaniu zwykłych zadań z danej lekcji, ale także zdobyć pewne umiejętności programistyczne, czy nauczyć je myślenia algorytmicznego.


Artykuł ukazał się pierwotnie w ramach eksperymentu “Warsztat Pedagoga Zdolności” 12 stycznia 2019.

2 thoughts on “Godzina Kodowania 2019”

  1. Bardzo ciekawa inicjatywa muszę przyznać, nie miałem o niej pojęcia. Chociaż momentami mam wrażenie, że jeszcze lepsze efekty społeczne miałaby Godzina z Algorytmiką. I nie mam tu na myśli wchodzenia w szczegóły kodowe, ale proste ćwiczenia do opisywania otaczających nas procesów. Począwszy od algorytmu na zrobienie kanapki a kończeniu na algorytmie dokonania zakupów w sklepie internetowym. Taka wiedza pozwoliłaby wielu osobom lepiej i precyzyjniej się komunikować z osobami, które na codzień klepią kod 🙂 Pozdrawiam.

    1. Dziękuję za komentarz. Coś podobnego do godziny kodowania jest prowadzone od kilku lat przez Anne Świć pod postacią zestawu ćwiczeń rozwijających intuicję i umiejętności potrzebne w budowaniu algorytmów i rozwijaniu logicznego myślenia. Nazywa się to “Kodowanie na dywanie“. W ramach tworzenia materiałów dodatkowych do tej inicjatywy jest tu na blogu dostępne narzędzie “mata do kodowania“, które może pomóc w tworzeniu kart pracy dla dzieci ćwiczących w ramach zajęć z programowania offline lub “kodowania na dywanie”.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

osiemdziesiąt dziewięć + = dziewięćdzieśiąt jeden