Internetowe Inspiracje

Internetowe inspiracje, 11 tydzień 2020

Każdego tygodnia przeglądam nowe treści w prawie 600 blogach, podkastach, kanałach na YouTube. Starannie notuję ciekawsze treści i dzielę się z Wami. Lista jest podzielona na część Polską i zagraniczną, propozycje ułożone są alfabetycznie według tytułu. Artykuły powinny otwierać się w nowym oknie, a treści wskazywane odnośnikami nie są starsze niż tydzień (zazwyczaj, bowiem mogą zdarzyć się wyjątki).

Przegląd Polskiego Internetu

  1. Autyzm wciąż odkrywany na nowo
  2. Avaya udostępnia bezpłatnie do celów edukacyjnych aplikację chmurową do spotkań online i pracy zespołowej
    • http://di.com.pl
    • W obliczu zamykania szkół i ograniczania kontaktów między pracownikami jedna z firm udostępnia bezpłatnie swój produkt do prowadzenia telekonferencji w grupach do 200 osób.
  3. Blog jako tablica edukacyjna w e-learningu
  4. Bóg kontra wirus
  5. Czy koronawirus zabije studia stacjonarne? Jaka przyszłość studiowania?
    • https://studia.pl
    • Czy koronawirus będzie przyczyną zmian w edukacji w naszym kraju? Czy dzięki pandemii zwiększy się ilość zajęć prowadzonych przez Internet lub całkowicie zdalnie (w czasie dogodnym dla studenta)?
  6. Czym jest e-learning
    • http://www.edulider.pl
    • Krótki artykuł zawierający wszystkie podstawowe informacje o tym czym jest nauczanie na odległość, w jaki sposób się takie nauczanie prowadzi i ewaluuje.
  7. Ćwiczenia i nauka online dla najmłodszych
  8. Dlaczego TEN wirus jest inny?
  9. Drony w służbach ratunkowych. Jak są wykorzystywane?
    • https://solectric.pl
    • Interesujący artykuł przedstawia kilka sposobów w jaki służby specjalne wykorzystują drony w pracy.
  10. Elementarz- interaktywne zasoby, w tym dla uczniów z SPE
  1. Eucharystia w czasach zarazy
  2. Google Chrome pokaże programistom, jak tworzone przez nich witryny widzą osoby niedowidzące
    • https://dailyweb.pl
    • Zapowiedź dodania do przeglądarki Chrome narzędzia deweloperskiego, którego zadaniem jest dokonanie automatycznego przeglądu kodu strony i wykazanie ewentualnych błędów, które mogą utrudniać osobom niedowidzącym skorzystanie z serwisu, ponadto narzędzie ma mieć możliwość przeładowania strony i wyświetlenia jej “zniekształconej” w sposób symulujący problemy osoby niedowidzącej.
  3. Google klasa
  4. Inżynieria genetyczna na raka – Jądra się bujają – 3000 twarzy czosnku
    • https://www.youtube.com/watch?v=UoWNyfyhH04
    • Centrum Naukowe “Kopernik” prezentuje trzy referaty naukowe o leczeniu raka, ruchach wykonywanych przez jądra atomowe oraz ukrytych w produktach spożywczych związkach chemicznych.
  5. Jak i kiedy nauczyłem się e-learningu?
  6. Jak Przeżyć Dwa Tygodnie Z Dziećmi W Domu?
    • https://www.szkolazklasa.org.pl
    • W Internecie można spędzić mnóstwo czasu bezmyślnie przeglądając kolejne strony, ze szczególnym naciskiem na “nieskończoną” ścianę Facebooka, czy innych mediów społecznościowych. O setkach godzin filmów wgrywanych na Youtube każdej minuty nie wspomnę. Znajdzie się tu także dość dużo ciekawych miejsc, które pozwolą rozwijać nasze zainteresowania.
      W artykule opisanych jest mnóstwo ciekawych stron Internetowych, które pozwalają lepiej zorganizować czas spędzany z dziećmi w domu. Jednym z najlepszych przykładów jest umieszczona w artykule lista muzeów, które umożliwiają zwiedzanie w formie wirtualnego spaceru. Ale nie tylko muzea są opisane w tym artykule.
      Znajdziemy tu także dość sporo innych propozycji spędzania czasu, nie tylko w Internecie, ale także w ramach zwykłej, codziennej aktywności, jak chociażby zastanowić się chwilkę jak możemy pomóc sąsiadom czy dziadkom.
  7. Jak uczyć online?
  8. Jak uczyć online? Część 1
  9. Jak uczyć online? Część 2
  10. Jak uczyć zdalnie: Kluczowe informacje i praktyczne wskazówki dla nauczycieli/ek
  1. Jak wdrożyć e-learning w weekend?
  2. Jak zachęcać młodszych uczniów do uczenia się?
  3. Jak złamana noga pozwoliła mi zrobić “krok do przodu” w tworzeniu kursów online?
    • https://nauczona.pl
    • Czy tylko koronawirus jest motywatorem do zmiany sposobu nauczania? W tym przypadku “winna” była złamana kostka.
  4. Maraton: Jak Uczyć Online?
  5. MEN: „Mądre korzystanie ze smartfona w szkole może przynieść wiele korzyści”
    • https://glos.pl
    • MEN poleca mądre wykorzystanie telefonów komórkowych na zajęciach w szkole.
  6. Nasza doktorantka finalistką konkursu FameLab Poland
    • https://www.pw.edu.pl
    • Doktorantka Politechniki Warszawskiej została finalistką konkursy dla młodych talentów.
  7. Nauczycielu, poprowadź lekcje online!
    • https://www.gov.pl
    • Zbiór rządowych zaleceń i propozycji dla nauczyciela prowadzącego zajęcia drogą elektroniczną.
  8. Nauka online – prowadzenie zajęć lekcyjnych na platformie ClickMeeting
    • https://knowledge.clickmeeting.com
    • Kurs platformy Clickmeeting przygotowany dla nauczycieli chcących wykorzystać tę platformę webinarową do prowadzenia zajęć w czasie epidemii koronawirusa.
  9. Nauka zdalna podczas zawieszenia zajęć w szkołach – rekomendacje dla nauczycieli i dyrektorów
    • https://www.gov.pl
    • Materiały przygotowane przez rząd dla nauczycieli aby wspomagać ich pracę przy pomocy nauczania zdalnego.
  10. Onlinowa Szkoła- Wirtualne Lekcje Na Platformach Edukacyjnych
  1. Pochwały i nagany w badaniach
  2. Praca zdalna w domu – jak nie zwariować podczas kwarantanny?
    • https://dailyweb.pl
    • Poradnik pracy zdalnej, przygotowany przez praktykującego taką metodę pracy dziennikarza.
  3. Scenariusz lekcji o chorobie COVID-19 i koronawirusie
    • Jak sama nazwa wskazuje – o koronawirusie warto rozmawiać, tu przykład lekcji tematycznej.
  4. Screencasty – sposób na zdalne nauczanie
    • http://www.specjalni.pl
    • Instrukcja obsługi dodatku do przeglądarki Chrome – Screencastify. Służy ona do nagrywania ekranu komputera.
  5. Szybkie narzędzia on-line do zdalnego studiowania i uczenia
  6. Ucz dzieci w sieci
  7. W co się bawić gdy padasz z nóg – 6 zawodowych pomysłów na zabawy z kilkulatkiem
    • https://mataja.pl
    • Masz już dość swojego dziecka, które non-stop siedzi Ci na głowie i męczy o kolejne zabawy? W tym artykule znajdziesz podpowiedzi jak zająć swoje dziecko w sposób kreatywny, aby dało Ci chwilę wytchnienia i pozwoliło w spokoju wypić popołudniowa kawę.
      Sześć proponowanych zabaw dla dzieci to nie jest jakaś zatrważająca liczba, ale to zawsze możliwość odesłania dziecka na przynajmniej kilka godzin, w dość urozmaiconych aktywnościach. Wadą tego artykułu jest jednak to, że skierowany jest raczej dla rodziców tych młodszych dzieci, na etapie około przedszkolnym, albo rodziców zerówkowiczów. Zabawy przedstawione w artykule mogą nie być wystarczająca ciekawe, atrakcyjne i wciągające dla starszych dzieci.
      Jeśli w domu urzęduje rodzeństwo, to może warto zainteresować starszaki, aby pokazały i zaprezentowały opisane tu zabawy swojemu młodszemu rodzeństwu?
  8. W USA uczą jak odróżnić „fake news”
    • https://moznainaczej.edu.pl
    • W trakcie pandemii koronawirusa pojawia się mnóstwo fałszywych informacji w sieci. W USA uczą jak odróżnić te fałszywe od tych prawdziwych.
  9. Warto zostać nauczycielem?
  10. Wirtualna klasa
  1. Wypaleni nauczyciele niszczą dziecięce serca do nauki
  2. Zamknięte szkoły, czy dzieci powinny w tym czasie uczyć się w domu?
    • https://mojedziecikreatywnie.pl
    • Czy nasze dzieci w czasie koronaferii w ogóle powinny się w domu uczyć? Albo może ujmę to inaczej: czy powinny uczyć się w takiej formie, jaką uznajemy intuicyjnie za uczenie się? Odpowiedź nie jest oczywista. Zgodnie bowiem z ideą kształcenia ustawicznego, uczymy się cały czas, świadomie i nieświadomie, przez całe życie. Możemy zatem wykorzystać tę ideę i spróbować podejść do nauki naszych dzieci w sposób nieco bardziej kreatywny. Uczymy się najlepiej, gdy aktywnie uczestniczymy w procesie uczenia się a nie bezmyślnego powtarzania materiału. Wtedy, kiedy praktykujemy wiedzę. Stare i trafne porównanie dotyczy nauki pływania – wszak nie nauczymy się pływać jeśli będziemy tylko czytać podręczniki i niezbyt będziemy zainteresowani tematyką pływania w ogóle. Znacznie skuteczniej nauczymy się praktykując w momencie kiedy chcemy aktywnie skorzystać z takiej umiejętności.
      W artykule zaprezentowanych jest kilka alternatywnych sposobów uczenia się w oparciu o różne zabawy ruchowe i logiczne, gdzie ćwiczenie na przykład zadań z matematyki odbywa się w formie zabawy czy gry planszowej, gdzie uzyskanie prawidłowych wyników działań matematycznych daje nam przewagę nad pozostałymi graczami.
  3. Zdalna edukacja w czasie zamknięcia szkół
    • https://cdt.prowly.com
    • Kolejne źródło wiedzy na temat miejsc dla nauczycieli, rodziców, uczniów i dzieci do odwiedzenia i wykorzystania w rozwoju w czasie pandemii.
  4. Zdalna Lekcja W Małej Grupie – Whereby
    • http://www.superbelfrzy.edu.pl
    • Instrukcja obsługi platformy Whereby przeznaczonej do wykonywania telekonferencji w grupie do 5 osób.
  5. Ziemia ma dwa księżyce
  6. ZUS reaguje na koronawirusa. Chce pomóc przedsiębiorcom
    • https://www.forbes.pl
    • Rzadko się zdarza aby ZUS chciał coś oddać, tym razem jednak wyrażono chęć pomocy przedsiębiorcom.

Przegląd zagranicznego Internetu

  1. 12 Famous Museums Offering Virtual Tours
  2. 15 Sites for Blended Learning
  3. 16 Free Resources for Schools Who are Closing Due to Coronavirus
  4. 3 Easiest Video Editors for YouTube Beginners
  5. 6 Ways to use your Ed Deck to Inspire
  6. Advice to those about to teach online because of the corona-virus
  7. Applied Digital Skills
  8. Cisco Makes Webex Free and Publishes Guides for Teachers and Students
  9. Coronavirus Is Our Future
  10. Creativity Resources for Educators and Learners
  1. Enabling Distance Learning with G Suite and Chrome
  2. FREE Minecraft Education Edition Until June
  3. Help for Teaching through Coronavirus Closings
  4. Hexagonal Thinking in ELA, The Ultimate Guide
  5. How to Create a Word Cloud with MonkeyLearn
  6. How to Create Google Hangouts Meet Events
  7. How to Host an Online Meeting With Zoom
  8. How to learn in an online classroom – Student tutorial
  9. Is Roblox Suitable for My 12-Year-Old (What Can They Learn)
  10. More Online Teaching
  1. Movavi Screen Recorder Review
  2. My Child Wants to Make a Video Game: Where to Start?
  3. Never Let Negative Thinking Own You: The 5-Minute Rule w/ Hal Elrod
    • https://www.youtube.com/watch?v=QogKF0BN-Ak
    • Kolejny wykład dotyczący radzenia sobie z emocjami. Tym razem podejście jest typowo prozdrowotne i służące podwyższeniu naszej produktywności. Niejednokrotnie zdarzy nam się usłyszeć lub przeczytać coś, co nas bardzo mocno dotknie w negatywny sposób. Często uczucie złości, niemocy czy smutku towarzyszące temu faktowi całkowicie nas zablokuje i nie pozwala normalnie funkcjonować przez dłuższy czas.
      Wykład zwraca uwagę na to, że w większości przypadków faktycznie nie możemy zrobić absolutnie nic, aby zmienić sytuację, która nas dotyczy. Receptą na to jest podejście 5-minutowe. Jest to rozwiązanie, które pozwala nam zaakceptować nasze negatywne emocje, ale nie pozwala nam zostać przez nie opanowanym. Wprowadzenie zasady w życie może nie być łatwe i wymaga zarówno uważności jak i odpowiednio przećwiczonej silnej woli, ale na dłuższą metę, po treningu pozwala funkcjonować bardzo sprawnie i świadomie.
      Zasada mówi, że dajemy sobie 5 minut na bycie pod wpływem emocji, po czym mamy sobie przypomnieć, że nie mamy żadnego wpływu na to co się stało, więc nie pozwalamy sobie na pozostanie pod wpływem blokującej nas emocji. Przez pięć minut przeżywamy, ale potem wracamy do dalszej pracy.
  4. Originality Reports
  5. Please do a bad job of putting your courses online
    • https://anygoodthing.com
    • Wielka prośba do nauczycieli zderzonych z potrzebą tworzenia kursów online dla swoich uczniów, prośba o nie bycie perfekcjonistami i robienie swoich kursów “byle jak”.
  6. Resources to Grow as an Educator and Lifelong Learner
  7. Some Useful Project-based Learning Resources for Teachers
  8. Teaching Digital Citizenship: Be a Super Digital Citizen
  9. Teaching Digital Citizenship: Digital Media and Your Brain
  10. Teaching Kids with “Paper Packets” due to Coronavirus closures with Dee Ross Kalman
  1. Teaching Online and More
  2. The Intricacies Of Teaching Through Robotics And Coding
  3. Top 25 Learning Tools For When School is Closed
  4. What Roblox Teaches Kids? (+ FunTech Roblox Camps!)
  5. What We CAN and CAN’T Control During a Crisis
    • https://www.youtube.com/watch?v=n96h9SF4_Cs
    • Nagranie motywujące, w którym prowadzący, Pat Flynn, zwraca nam uwagę, że nie powinniśmy przejmować się wszystkim. Są rzeczy które możemy zrobić w czasie kryzysu i są rzeczy na które nie mamy żadnego wpływu. Tymi drugimi nie należy się specjalnie przejmować. Pat swoją działalność rozpoczął od kryzysu gospodarczego, w ramach którego stracił swoją dobrze płatną pracę architekta. Korzystając ze strony Internetowej, którą stworzył dla siebie, na potrzeby nauki do egzaminu podnoszącego jego kwalifikacje zawodowe wydał pierwszą książkę z poradami dotyczącymi zdawania tego egzaminu. Aktualnie prowadzi kilka, jeśli nie kilkanaście biznesów i pomimo kryzysu zarabia regularnie ponad 100 tys. miesięcznie. Jego książka “Will it fly” opowiadająca o tym jak zacząć budowanie własnego biznesu jest dostępna w języku polskim jako “Gotowi na start”.

Podsumowanie

Dajcie znać w komentarzach czy podobają Wam się proponowane przeze mnie ciekawe artykuły, oraz czy tygodniowe podsumowanie jest przydatne. Zapraszam także do dzielenia się tym wpisem, może ktoś z Waszych znajomych wykorzysta źródła opisane w tym miejscu. A jeśli nie chcecie przegapić następnych wpisów – w menu po prawej (albo na dole) znajdziecie formularz zapisu na newsletter, w którym dostaniecie w każdy poniedziałek informacje o nowych wpisach na blogu.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ siedemdziesiąt cztery = 79