Internetowe Inspiracje

Internetowe inspiracje, 16 tydzień 2020

Każdego tygodnia przeglądam nowe treści w 590 blogach, podkastach, kanałach na YouTube. Starannie notuję ciekawsze treści i dzielę się z Wami. Lista jest podzielona na część Polską i zagraniczną, propozycje ułożone są alfabetycznie według tytułu. Artykuły powinny otwierać się w nowym oknie, a treści wskazywane odnośnikami nie są starsze niż tydzień (zazwyczaj, bowiem mogą zdarzyć się wyjątki).

Przegląd Polskiego Internetu

  1. 19 pomysłów na zabawy dla rodzeństwa
    • https://www.mamawdomu.pl
    • Znasz takie momenty, w których dzieci przychodzą do Ciebie i pytają „co możemy porobić?”. Znasz odpowiedź na to pytanie? Zaraz poznasz, bo przygotowałam zestawienie zabaw dla rodzeństwa i to takich, przy których powinni ze sobą współpracować, a nie rywalizować. Zainteresowana? No to lecimy z pomysłami!
  2. 5G i telefony komórkowe – czy są dla nas zagrożeniem?
    • https://www.youtube.com/watch?v=RQEMyutwyZM
    • Każdy z nas ma w kieszeni urządzenie, które pewni naukowcy oskarżają o wywoływanie nowotworów, bezpłodności i wielu, wielu innych. Pytanie brzmi – czy słusznie i czy powinniśmy rzeczywiście obawiać się, że technologia stosowana w tym urządzeniu wkroczy do ery kolejnej generacji… Mowa będzie oczywiście o 5G i telefonach komórkowych w ujęciu bardzo naukowym.
  3. Altruistyczne papugi są altruistyczne
  4. Autonomia ucznia w systemie edukacji – rozmowa z Zofia Grudzińską
    • https://www.plandaltonski.pl
    • Wywiad z Zofią Grudzińską, znaną na FB jako Zosia Grudzińska , która w praktyce pedagogicznej stosuje podejście autonomii ucznia, promuje udział uczniów w konstruowaniu programu zajęć i w procesie oceniania własnych postępów.
  5. Co to właściwie są wirusy i jak się namnażają?
    • https://www.youtube.com/watch?v=uauo-H6XLZw
    • Co to są wirusy? Czy żyją? Jak wygląda ich cykl życiowy? Sięgamy do podstaw wiedzy o wirusach, przyglądając się szczególnie blisko nowemu koronawirusowi SARS-CoV-2.
  6. Co to znaczy, że woda jest twarda?
  7. Comixify, czyli pomysł na zadanie – żeby uczniowi się zachciało
    • https://schoolthemes.wordpress.com
    • Wiecie, jak to jest. Wszyscy zadają, a w sumie jest wolne i się nie chce, może zrobię to jutro, albo pojutrze… Systematyczność niektórzy mają we krwi albo się jej uczą. Najczęściej dopiero na studiach lub w pracy. Dlatego, teraz gdy nastały czasy pracy samodzielnej, może czasami zadajmy uczniom coś dziwnego, nietypowego, żeby mogli się przy okazji pobawić, rozwinąć wyobraźnię…
  8. Czego nasi chłopcy uczą się z gier
    • http://madrzy-rodzice.pl
    • Nasi chłopcy, jak pewnie większość dzieci w ich wieku, uwielbiają grać. Nie chodzi tylko o czas spędzany przed konsolą, ale też o to, że świat gier jest dla nich ważny. Nie tylko grają, ale też planują przed, omawiają po, oglądają filmiki, by dowiedzieć się, jak coś zrobić albo – by wybrać nową grę. Gry uczą ich wielu pożytecznych rzeczy.
      Jakub Śpiewak, doświadczony rodzic podpowiada w dość długim artykule co jego dzieci robią z grami komputerowymi. Podejmuje dyskusję z tematem szkodliwości gier wideo, twierdząc, że z gier można wyciągnąć także wiele cennych doświadczeń, które jest ciężko zdobyć w innych warunkach.
      Wydaje się, że zwłaszcza teraz, w kwarantannie, dzieci mogą dość swobodnie korzystać z gier komputerowych. Oczywiście powinny być dobrane do wieku i umiejętności językowych każdego z dzieci indywidualnie. Należy także pilnować czasu, który jest przez dzieci spędzany przed ekranem, dodając do zwykłej ilości minut te przeznaczone na bezpośredni kontakt z nauczycielem w ramach zajęć zdalnych.
      Gry, szczególnie te wieloosobowe, mogą pozytywnie wpływać na rozwój umiejętności komunikacyjnych czy umiejętności rozwiązywania konfliktów. W każdym razie polecam zapoznać się ze zdaniem autora tekstu.
  9. Darmowy ebook: Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19
    • https://zdalnie.edu-akcja.pl
    • Tego typu opracowanie jest pilnie potrzebne w Polsce. Potrzebny jest rodzaj szkieletu wspólnej myśli, który pozwoli spojrzeć z dystansu na to, co i po co obecnie robimy jako nauczyciele. Co jest ważne, a co jest tylko mniej znaczącym szczegółem? Na czym skupić się najbardziej? Czego na pewno nie możemy pominąć? Wreszcie – jakie błędy w obecnej sytuacji łatwo popełnić?
  10. Dlaczego trzeba łączyć a nie dzielić? – rozmowa z Anetą Jamiałkowską – Pabian
    • https://www.plandaltonski.pl
    • Gościem jest Aneta Jamiałkowska-Pabian – znana w sieci jako Aneta Ja-Pa – absolwentka UŁ, nauczycielka m.in. języka polskiego, filozofii i etyki, z 31-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym na Uniwersytecie Łódzkim, w PWSZ we Włocławku, w licznych szkołach średnich (licea i technika), a nawet krótkotrwale w gimnazjum, w Łodzi i w Pabianicach. Obecnie jest belferką w Zespole Szkół Gastronomicznych w Łodzi. Aneta to autorka licznych prac naukowych dotyczących recepcji literatury polskiej w Niemczech, a także tekstów metodycznych.
  1. Dydaktyka paliatywna to nie tanatopedagogika
    • https://sliwerski-pedagog.blogspot.com
    • Kiedy dowiedziałem się o teoretycznej koncepcji współczesnej dydaktyki określanej mianem DYDAKTYKI PALIATYWNEJ sądziłem, że mamy tu do czynienia z wiedzą z zakresu tanatopedagogiki. Tymczasem autor neologizmu – AXEL KROMMER wykorzystał metaforę paliatywnej opieki do wyjaśnienia zachodzącej na świecie rewolucji, z jaką mamy do czynienia właśnie w dydaktyce w wyniku zmian technologicznych i technicznych. Jego punkt widzenia jest odpowiedzią na pytanie, w jaki sposób media zmieniają wiedzę i uczenie się.
  2. Dziecięce czary-mary czyli o rozwijaniu aktywności badawczej dzieci
    • https://www.youtube.com/watch?v=OYwoxDRbsH0
    • W codziennej pracy z uczniami pojawia się często wiele pytań. Jak wywołać efekt „wow” w pracy z dziećmi? Jak „zaczarować” uczniów, aby podtrzymać ich naturalną ciekawość? Jak zmienić sposób nauczania, żeby uczniowie rozwijali umiejętności konieczne do życia w świecie wiedzy i technologii XXI wieku? W jaki sposób nauczyciele powinni planować cykl trzyletniej nauki dla pierwszego etapu kształcenia, który w sposób interdyscyplinarny łączy różne dziedziny wiedzy? Na te pytania stara się odpowiedzieć Barbara Ochmańska ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Wyszkowie, członkini grupy Superbelfrzy RP.
  3. E-lekcje historii z Polskim Radiem – materiały dla nauczycieli
    • https://www.gov.pl
    • Polskie Radio na swoim portalu internetowym „E-Lekcje historii” przygotowało zestawienie materiałów dla nauczycieli i uczniów do zdalnej nauki historii. To narzędzie, dzięki któremu w przyjazny sposób można zrozumieć przyczyny, przebieg i skutki najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski i świata. Zachęcamy do korzystania z bogatych zasobów Polskiego Radia.
  4. Edukacja prawna warszawskich uczniów
    • http://edukacja.warszawa.pl
    • Okręgowa Izba Radców Prawnych w Warszawie zaprasza młodzież szkolną do uczestnictwa w lekcjach prawa online.
  5. Edukacja zdalna – poradniki
  6. Fiński model w edukacji wczesnoszkolnej
    • https://www.youtube.com/watch?v=ygLTe0Q81Ts
    • W fińskiej edukacji nie ma żadnej magii czy niezwykle zaawansowanych narzędzi dydaktycznych. Są za to wartości, którymi fińskie szkoły się kierują – i to te wartości, konsekwentnie wdrażane w działaniu przekładają się na fiński sukces edukacyjny. Podczas [email protected] WCZESNOSZKOLNYCH 2020 Łukasz Srokowski, Barbara Dąbrowa i Beata Racek ze Szkoły Navigo opowiadali, jakie elementy z fińskiego systemu szkolnego warto wykorzystać w polskiej szkole.
  7. Jak bezpiecznie prowadzić lekcje online? Jest już profesjonalny poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
    • https://glos.pl
    • Autorzy, eksperci edukacyjni, wyrażają nadzieję, że poradnik podpowie jak bezpiecznie prowadzić lekcje online, z jakich narzędzi korzystać, jak rozmawiać z uczniami – “cyfrowymi tubylcami” – o zasadach w wirtualnej klasie. Publikacja zawiera także wskazówki dla dyrektorów, jak wdrożyć systemy zdalnego nauczania w szkole.
  8. Jak bezpiecznie prowadzić lekcje online? Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
    • https://www.rpo.gov.pl
    • Ten poradnik powstał, by pomóc, by wskazać praktyczne narzędzia pomocne w przeprowadzeniu lekcji z uczniami. Eksperci i ekspertki w zakresie edukacji (związani m.in. z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, portalem lekcjewsieci.pl, Związkiem Nauczycielstwa Polskiego, Fundacją Przestrzeń dla Edukacji, Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, Fundacją Centrum Cyfrowe, Uniwersytetem Warszawskim) przy wsparciu RPO przygotowali poradnik dla kadry szkolnej, który mamy nadzieję, podpowie jak bezpiecznie prowadzić lekcje online, z jakich narzędzi korzystać, jak rozmawiać z uczniami – “cyfrowymi tubylcami” – o zasadach w wirtualnej klasie. Publikacja zawiera także wskazówki dla dyrektorów, jak wdrożyć systemy zdalnego nauczania w szkole.
  9. Jak wspomóc dziecko w samoorganizacji? – gościnnie u Wojtka Gawlika
    • https://www.plandaltonski.pl
    • Kolejny odcinek podcastu to nagranie z LIVE na FB, które zostało wyemitowane na stronie Edu-klaster, a zorganizował je Wojtek Gawlik zapraszając Anię Sowińską i Łukasza Szeligę. Rozmowa dotyczy roli rodziców i nauczycieli we wspieraniu dzieci w samoorganizacji. Ma to ogromne znaczenie szczególnie teraz, kiedy w czasie pandemii nauczanie zdalne stało się standardem do którego jeszcze nie dorośliśmy.
      Zapis spotkania w formie podkastu, osób zajmujących się edukacją według tzw. Planu Daltońskiego. Gościnnie występują prowadzący portal Plan Daltoński, gdzie opowiadają jak można wspomagać dziecko w rozwoju cennej umiejętności samoorganizacji.
      Umiejętność przydatna na co dzień zarówno w kontekście obowiązków domowych jak i przyszłych obowiązków służbowych w “dorosłej” pracy. Dziecko, które wcześnie opanuje umiejętność samoorganizacji zdecydowanie lepiej będzie przygotowane zarówno do szkoły jak i dorosłego życia. Uporządkuje swoje życie łatwiej i szybciej, dzięki czemu będzie mieć więcej czasu na wykonywanie obowiązków służbowych czy rozwijanie zainteresowań.
  10. Kwarantanna: kiedy (i czy w ogóle) będzie normalnie?
  1. Lekcje muzealne online w Muzeum Warszawy
  2. Małe Klasy
    • https://moznainaczej.edu.pl
    • Pomysł Małych Klas powstał zupełnie spontanicznie. Jak zwykle w takich sytuacjach, miał miejsce zbieg okoliczności, który w innym czasie prawdopodobnie przeszedłby bez echa. To był ten moment, który pozwolił zauważyć uwięziony w czterech ścianach ogromny potencjał młodych ludzi oraz pozwolił zwrócić uwagę na małe dzieci, które z dnia na dzień straciły kolegów, swoje panie w szkole, możliwość wyjścia na podwórko, na rower i wycieczkę z rodzicami… Dzieci te otrzymały natomiast w zamian codzienną porcję zadań i poleceń, dla niektórych niestety bardzo trudną do samodzielnego wykonania w domu. W tle mamy jeszcze rodziców, którzy z ogromnym wysiłkiem próbują często pracując zdalnie, opanować dom, opiekę nad dziećmi i rolę nauczycieli, w jakiej niespodziewanie się znaleźli.
  3. MegaMisja i #SuperKoderzy ponownie zapraszają szkoły do współpracy
    • https://www.edunews.pl
    • Przeniesienie nauczania ze szkolnych klas do internetu na czas epidemii pokazało, jak istotne są cyfrowe kompetencje uczniów i nauczycieli. Fundacja Orange od lat pomaga im je zdobywać. Teraz zaprasza szkoły do udziału w kolejnej edycji bezpłatnych programów edukacyjnych, które zapewnią nowoczesne zajęcia dla dzieci, naukę programowania, szkolenia dla nauczycieli i sprzęt multimedialny dla szkół. Zgłoszenia do MegaMisji i #SuperKoderów można składać do 15 maja.
  4. Naucz się programować za darmo – Scottie Go! Dojo udostępnione dla uczniów
    • https://dailyweb.pl
    • Kolejna firma wychodzi naprzeciw skutkom kryzysu, jaki wywołała pandemia COVID-19. Tym razem chodzi o naszą rodzimą markę, która wypuściła znaną na całym świecie grę do nauki programowania.
  5. Nauczanie w czasach pandemii
    • https://schoolthemes.wordpress.com
    • Nasza szkoła i klasa przeniosła się do mieszkania, a właściwie pokoju, w którym mamy komputer i z tego miejsca prowadzimy wszystkie zajęcia on-line. Rozmyślamy nad tym jak rozłożyć materiał, co jest ważne, czego możemy nauczyć spoza książki, jak urozmaicić zadania i co najważniejsze jak wytłumaczyć rzeczy trudne. Spotkania on-line są doskonałą możliwością na dyskusję, wyjaśnienie niejasności, dopytanie się o to i owo.
  6. Nowe życie starej szczepionki
  7. Od 1 września nauka o zdrowiu, ochronie klimatu i ekonomii na godzinach wychowawczych
    • https://glos.pl
    • Od 1 września tego roku na lekcjach wychowawczych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych będą realizowane treści i zagadnienia o istotnych problemach społecznych – to przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania.
  8. Potrzebujesz technicznego wsparcia, aby przejść na nauczanie zdalne? Informatycy szkolą nauczycieli
    • https://glos.pl
    • Potrzebujesz technicznego wsparcia, aby przejść na nauczanie zdalne? Pomogą ci w tym informatycy z SoftwareHut.
  9. Pierwszy podcast w czasach zarazy – edukacja w okolicznościach niezwykłych
  10. Podsumowanie debaty: “Edukacja w czasach pandemii. Czy szkoły staną się liderami cyfrowej transformacji?”
    • https://www.frse.org.pl
    • Czy jest szansa na to, że dzięki obecnym, trudnym doświadczeniom szkoły staną się liderami cyfrowej transformacji? Próbie odpowiedzi na to oraz wiele innych pytań poświęcona była debata „Edukacja w czasach pandemii. Czy szkoły staną się liderami cyfrowej transformacji?” zorganizowana online przez Dziennik Gazetę Prawną.
  1. Przedsiębiorczość, czy szkoła jej uczy?
    • https://www.youtube.com/watch?v=WvMvVhZE9M0
    • W tym odcinku podcastu nasz gość, Piotr Topiński, opowie nam o tym, co według niego znaczy być przedsiębiorczym.Podzieli się z nami swoją historią i licznymi podejmowanymi wyzwaniami, od pracy w ogrodzie zoologicznym po doradztwie w banku.
  2. Sprawdzone pomoce nauczanki złapane w sieci
    • https://www.youtube.com/watch?v=tbltUD3lIA0
    • Indywidualizacja to uwzględnienie w systemie dydaktyczno-wychowawczym różnic indywidualnych między uczniami i stosowanie takich zabiegów pedagogicznych, które przy uwzględnieniu owych różnic, sprzyjają maksymalnemu rozwojowi osobowości uczących się. Należy pamiętać o tym, że nauczyciel ma obowiązek indywidualizacji pracy zarówno z uczniem zdolnym jak i słabszym- potrzebującym dodatkowej pomocy.
  3. STRONY z darmowymi zdjęciami, które możesz wykorzystać
    • https://karolinalubas.pl
    • Co jakiś czas dostaję pytania o strony z darmowymi zdjęciami. Aby nie odpowiadać każdemu z osobna, pomyślałam sobie, że zbiorę je w jednym wpisie, aby każdy kto tego potrzebuje, mógł sprawdzić na jakich witrynach może buszować. Znacznie więcej odnośników znajdziesz w artykułach z serii Darmowe fotki.
  4. Szkoła to nie budynek, czyli o relacji w edukacji – rozmowa z Katarzyną Cieciurą
    • https://www.plandaltonski.pl
    • Gościem dzisiejszego wywiadu jest dyrektorka publicznej szkoły podstawowej z Krakowa im.Celiny Borzęckiej, której organem prowadzącym jest Stowarzyszenie ” Szkoła przy Malborskiej”. Rozmawiamy o tym jak tworzyć relacje, które sprawiają, że dzieciom w szkole jest dobrze, rodzice współpracują z nauczycielami, a absolwenci osiągają sukcesy spójne z ich oczekiwaniami i talentami.
  5. Szybka adaptacja do nauczania online to ogromny sukces środowiska nauczycielskiego
    • https://glos.pl
    • Jako badacz uważam, że doświadczamy czegoś optymistycznego, że w tak szybkim tempie nastąpiła adaptacja środowiska do nauczania online i poradziliśmy sobie. Nawet jeśli ta adaptacja nie jest doskonała w wielu sytuacjach to jest i tak mistrzostwo świata, że funkcjonuje to tak jak funkcjonuje, często całkiem dobrze. Uważam, że to jest ogromny sukces środowiska nauczycielskiego. Oczywiście zdolność krytycznego przyglądania się tym działaniom i ich ulepszanie jest niezbędne.
  6. Webinar – kodowanie i inne triki w Genially
    • https://jutropolski.wordpress.com
    • Podczas webinaru „Rozwiązanie na zdalne nauczanie – Genially” zorganizowanego przez Katarzynę Drausal ze strony KD-inspiracja edukacja opowiedziałyśmy o kolejnych ciekawych funkcjach w aplikacji Genially.
  7. Webinar – podstawy Genially
    • https://jutropolski.wordpress.com
    • Podczas Maratonu Edukacyjnego „Jak uczyć online?” zorganizowanego przez Katarzynę Drausal ze strony KD-inspiracja edukacja opowiedziałyśmy o aplikacji Genially.
  8. Wirtualna pomoc się nie sprawdza. MEN nie widzi problemu
    • https://edukacja.dziennik.pl
    • Artykuł jest rodzajem felietonu,w którym dziennikarz konfrontuje oczekiwania rządu dotyczące nauczycieli wspomagających i kadry psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością. Przedstawia jak w realiach edukacji zdalnej może wyglądać realna obecność osób zatrudnionych na tych stanowiskach i jak ona wygląda w praktyce.
      Wyraźnie widać tutaj problemy, jakie ma ministerstwo z zauważeniem rzeczywistości, w której funkcjonujemy. Nie oczekujmy jednak, że ministerstwo cokolwiek z tym zrobi. Korzystając z przykładów przedstawionych w artykule powinniśmy jako opiekunowie spróbować, przede wszystkim, zrozumieć w jakiej sytuacji jesteśmy jako rodzice, w jakiej sytuacji są nasz dzieci, jak bardzo kadra nauczycielska próbuje się odnaleźć i pomóc nam przetrwać te trudne chwile. Możemy spróbować nie tylko czekac na pomoc od pedagogów i psychologów szkolnych, ale może pójść o krok dalej i spróbować pomóc im w wykonaniu ich pracy.
  9. Więcej wsparcia i zaufania zamiast chaosu i kontroli
    • https://www.edunews.pl
    • Globalna pandemia sparaliżowała wiele sektorów życia społecznego. Duży kryzys przeżywa oświata, która w związku z trwającą już prawie miesiąc w naszym kraju kwarantanną, została „jakoś” przeniesiona “do internetu”. Kształcenie na odległość napotyka ciągle na wiele problemów – brak sprawdzonych narzędzi edukacyjnych oraz kompetencji i doświadczenia w nauczaniu zdalnym. To między innymi rezultat wielu lat zaniedbań po stronie MEN, jak i pomylonej hierarchii priorytetów, którą forsowano do niedawna pod hasłem tzw. “dobrej zmiany”.
      Koronawirus wprowadził z dnia na dzień dość drastyczne zmiany w naszym systemie edukacji. To co do tej pory postępowało dość wolno i opornie zostało wprowadzone pstryknięciem palców MEN. W tej chwili sytuacja się ustabilizowała. Wkroczyliśmy w nowy okres edukacji, gdzie media elektroniczne stanowią integralną część całego systemu. Gdzie właściwie nie możemy się obyć bez Internetu. Zapomnijmy na chwilę o nierównościach edukacyjnych wprowadzonych tymi posunięciami, potraktujmy to jak wojnę, a wojna wymaga ofiar.
      W tej chwili artykuł już odrobinę stracił na aktualności, ale nadal jest istotny z punktu widzenia relacji i zdrowia psychicznego uczniów. W pierwszych dniach chaosu szkolnego bardzo istotne było, aby skupić się nie na ocenach i wymaganiach, ale pozwolić wszystkim popełniać błędy i zapoznawać się z nowymi narzędziami. W tej chwili nauczyciela zaczynają już dość swobodnie korzystać z dostępnych w Internecie narzędzi do zdalnej edukacji. Co prawda, nadal nie ma (i zapewne długo nie będzie) systemowego rozwiązania, pozwalającego na ujednolicenie nauki. Każdy nauczyciel korzysta teraz ze swoich narzędzi, a często są to narzędzia inne od pozostałych nauczycieli w danej szkole. Efektem tego nadal jest chaos, gdzie uczeń najpierw idzie na lekcję na Skype, po chwili korzysta ze spotkania na Zoom a prace domowe wykonuje w Google Classroom.
      Powinniśmy nadal skupiać się bardziej na wspieraniu, zaufaniu i zrozumieniu a oceny i wymagania zaliczeniowe odłożyć na bok. Przy czym mówię bardziej o programie nauczania a nie podstawie programowej. Podstawa programowa jako całkowite minimum powinna bowiem zostać przerobiona przez nauczycieli, przy wsparciu rodziców. A jeśli zagłębimy się w dokumenty MEN, to okaże się, że ta podstawa nie jest wcale taka trudna i obszerna. Zatem wspierajmy, doceniajmy i bądźmy ludźmi…
  10. Wsparcie nauczania zdalnego − bezpłatne szkolenia dla nauczycieli
    • https://www.ore.edu.pl
    • Stowarzyszenie Humaneo wraz z Fundacją ECCC zapraszają na bezpłatny pakiet szkoleń usprawniających zdalne nauczanie.
  1. Wątpliwości w związku z nauczaniem w dobie koronawirusa
    • https://www.edunews.pl
    • Zadziwiający to czas, gdy przychodzą do nas wątpliwości i pytania, których wcześniej sobie nie zadawaliśmy, a może powinniśmy. Mam cztery pytania, może ktoś mi odpowie?
  2. Zabawka ekologiczna, czyli jak wykorzystać pudełka do zabawy młodszych i starszych dzieci
    • https://szkola-podstawowa.edu.pl
    • Możliwości tekturowych pudeł, pudełek i pudełeczek są wręcz nieograniczone. Przy odrobinie wyobraźni potrafią zmienić się w sekretną kryjówkę, skrzynię skarbów, statek piracki, pociąg lub tor przeszkód.
  3. Zdalna edukacja a prawo autorskie i prawo do wizerunku – FAQ
    • https://centrumcyfrowe.pl
    • Odpowiadamy na najczęstsze pytania nauczycieli i edukatorów dotyczące prawa autorskiego i ochrony wizerunku. Przygotowaliśmy dla Was wskazówki na czas pandemii i edukacji zdalnej.
  4. Zostań nauczycielem, który zmienia rzeczywistość!
  5. Zwierzęce supermoce w służbie medycyny
    • https://www.youtube.com/watch?v=PCR00VdioVc
    • Zwierzęta mają zdumiewające zdolności regeneracyjne. Odbudowują obumarłe lub utracone tkanki. Miesiącami hibernują bez utraty mięśni. To wszystko skłania naukowców do intensywnych badań. Autorzy filmu pokazują najciekawsze z nich. Pozbawiony kończyny aksolotl meksykański odbudowuje ją w ledwie kilka miesięcy. Potrafi też naprawić fragmenty swoich skrzeli, mózgu czy serca! Jeleń szlachetny każdego roku zrzuca poroże. Potrzebuje ledwie 100 dni, by wykształcić nowe.

Przegląd zagranicznego Internetu

  1. 22 Simple Tips For Video Calls For Teachers
  2. Adam Savage’s One Day Builds: How To Build a Box!
  3. Amazing Online Whiteboard with Collaboration and its FREE!
    • https://www.youtube.com/watch?v=D8H8l8QPCLw
    • Recenzja i tutorial do programu, który pozwala dzielić się tablicami do rysowania pomiędzy uczestnikami. Nawet kilka osób na raz może korzystać z udostępnionego fragmentu ekranu.
  4. Amazing Small-Scale House Construction | From Foundation To Last Detail | 100 Days = 1 Floor
    • https://www.youtube.com/watch?v=F7GM3iFJl94
    • Jak zbudować dom w miniaturze. W konstrukcji używane są techniki dokładnie takie same jak przy budowie prawdziwego, pełnowymiarowego domu, ale tu mamy do czynienia z modelem w sporej skali.
  5. Discovery Education Announces New Coding Curriculum
    • https://www.techlearning.com
    • Nowe materiały dla nauczycieli i uczniów dostępne w ramach programu edukacyjnego prowadzonego przez Discovery.
  6. Distance Learning: Genius Hour is Perfect
    • http://www.nowsparkcreativity.com
    • Wykorzystanie Godziny Geniuszu w edukacji zdalnej. Godzina Geniuszu została wprowadzona w życie w wielu firmach, jest to specjalny czas przeznaczony do pracy nad dowolnymi projektami. Także takimi, które nie mają nic wspólnego z firmą, w której zatrudniony jets pracownik.
  7. Educational Websites to Teach Kids Coding
  8. Google Meet: 3 Ways to See Your Students when Presenting your Screen
  9. Google Meet: How to Keep Students from Starting or Recording a Meet
  10. Hacking STEM and Remote Learning
  1. History’s Oldest Companies
  2. How Many YouTubers Actually Make a Living Doing This?
  3. How to record your screen
  4. How to Share Your Videos in Google Classroom With and Without YouTube
  5. How to use OneNote Math Features
  6. Inside The Billion-Euro Nuclear Reactor That Was Never Switched On
    • https://www.youtube.com/watch?v=WUVZbBBHrI4
    • Reportaż z jedynego na świecie reaktora nuklearnego, do wnętrza którego można wejść. I mowa tu o wejściu do wnętrza zamego reaktora a nie tylko budynku, w którym reaktor sie znajduje.
  7. Leslie Fisher and PD in the age of distance learning
  8. Maker Learning Network Launches Long-Term Solutions to High-Quality Learning Online
  9. Minecraft Death Star Build! – Star Wars Theory Minecraft Server
    • https://www.youtube.com/watch?v=L5kMMztbG4E
    • Star Wars Theory – jeden z największych kanałów fanowskich o Gwiezdnych Wojnach uruchomił własny serwer Minecraft, tu przegląd konstrukcji, które powstały na nim.
  10. OpenSesame expands free access to professional development courses for remote and furloughed workers
  1. Oxygen Tube Fires Are Insane!
  2. Pedagogical Takeaways From Teaching Autistic Students
  3. Put Scrap Cardboard to Use With One of These Hands-on Learning Projects
  4. SEL and Physical Exercise – 8 weeks of Free Lessons
  5. Shooting a Nerf Gun Backwards While Driving At The Bullet’s Speed Forward
  6. Snapchat filters for Meet, Zoom, Teams, Hangouts and Skype (Having fun during online classes)
  7. Spectacular, glorious, musical wizardry
  8. The Definition Of Asynchronous Learning
  9. Top Websites for Professional Development for Educators
  10. We Are In This Together
    • https://mbuszmanmajsterkowoedukacyjne.home.blog
    • Zapis w formie wideo konferencji “We are in this together”, która odbyła się 11 kwietnia. Całość traktowała o tym co zmieniło się w naszym życiu i otoczeniu w wyniku ogłoszenia pandemii koronawirusa oraz związanych z tym ograniczeń swobód obywatelskich w skali kraju (w tym przypadku USA) ale i w skali świata. Prelegenci zastanawiali się także w jaki sposób można uhonorować bohaterów walki ludzkości z koronawirusem, tych wszystkich, którzy są na pierwszej linii frontu.
  1. What Works: Continuous Assessment and Interval Grading
  2. Why are Hot Dogs Called Hot Dogs?
  3. Why Being a Queen Hornet Doesn’t Mean a Life of Luxury
  4. You Can Use Minecraft To Develop Social-Emotional Skills!
    • https://www.youtube.com/watch?v=0Hn-BFH9B48
    • Wideo dość nietypowe, bowiem w nagraniu prezenterem jest uczennica 10 klasy szkoły amerykańskiej. Opowiada ona jak przy pomocy gry Minecraft można ćwiczyć umiejętności socjalne, wrażliwość i empatię. Pokazuje ona kilka wariantów lekcji gotowych do wykorzystania w ramach pakietu edukacyjnego Minecraft: Education Edition. Gra jest w czasie pandemii dostępna całkowicie bezpłatnie dla osób posiadających pakiet Office 365. W ramach Minecraft Education Edition można uczestniczyć w wielu kierowanych lekcjach offline jak i w spotkaniach z nauczycielem bezpośrendio kierującym poczynaniami grupy swoich uczniów w środowisku online.

Podsumowanie

Dajcie znać w komentarzach czy podobają Wam się proponowane przeze mnie ciekawe artykuły, oraz czy tygodniowe podsumowanie jest przydatne. Zapraszam także do dzielenia się tym wpisem, może ktoś z Waszych znajomych wykorzysta źródła opisane w tym miejscu. A jeśli nie chcecie przegapić następnych wpisów – w menu po prawej (albo na dole) znajdziecie formularz zapisu na newsletter, w którym dostaniecie w każdy poniedziałek informacje o nowych wpisach na blogu.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ trzydzieści sześć = trzydzieści dziewięć